E-sport er det nye sort

E-sport

Det mekaniske tastatur klikker højlydt. Om hovedet sidder de vatterede høretelefoner, hvorfra der dingler en stor mikrofon. Indimellem bliver der råbt informationer om fjendens position, der i sidste ende skal lede til sejr og en position øverst på podiet. På det største niveau, er der millioner af kroner på spil i turneringerne, der afholdes over hele verden.

E-sport er kommet for at blive. Ikke nok med, at Counter-Strike, League of Legends, FIFA og Dota 2 har gjort deres indtog og er rykket ud af børneværelserne til verdens største arenaer, så er computerspillenes fanbaser, præmiepuljer og seertal også på vej mod de største traditionelle sportsgrenes niveauer.

Danmark er helt i toppen

Danmark er det land i verden, der har flest professionelle e-sportsudøvere per capita. Vi har altså en helt speciel tradition for at udvikle store talenter i computerspil.

Kigger man på verdens ranglister, så er det danske Counter-Strike hold Astralis i den absolutte verdenstop. Ved deres sidste to store turneringssejre, blev de fem spillere inviteret til pandekager på rådhuset i København – Præcist som håndboldspillerne og fodboldspillerne fra landsholdet gør, når de vinder.

Danmark har også den dobbelte verdensmester i FIFA, August Rosenmeier, der lige nu dribler på den virtuelle grønsvær for F.C. København.

I Dota 2 kan du vende blikket mod Johan Sunstein, der spiller under navnet N0Tail. Han er kaptajn for verdens bedste hold i spillet og er den eneste i verden, der har vundet fire Valve-sponsorerede turneringer.

Også i MOBA-computerspillet League of Legends gør Danmark det godt, selvom de danske spillere primært spiller i USA. Her er det særligt Søren ”Bjergsen” Bjerg, der spiller for TSM, der er Danmarks frontløber.

Counter-Strike er størst

I år er det tyve år siden, at Counter-Strike først så dagens lys. I dag er det et af de mest populære computerspil i hele verden og ligeledes en af de mest populære e-sportsgrene.

Det er naturligvis ikke kun på de store scener, e-sport er stort. Det ses også i det danske foreningsliv, der er begyndt at tage computerspil til sig som fritidsinteresse. E-sporten er efterhånden på samme niveau som andre sportsgrene i de danske foreninger: Blandt andet kan man nu uddanne sig til træner i e-sport, deltage i klubmesterskaber, spille mod andre foreninger og klubber.

Computerspil i skolerne

E-sporten har også gjort sine indtog på folkeskolerne og de videregående uddannelser, hvor studerende sideløbende med de boglige studier kan spille computerspil. Hvis ikke det vidner om, hvor mainstream computerspil er ved at blive, hvad gør så?

Det handler dog om mere, end at skulle have nogle valgfag udfyldt. Både skolerne og virksomheder har nemlig fundet ud af, at computerspil er med til at udvikle helt unikke sæt af færdigheder, som er værdifulde i det videre erhvervsliv. Det gælder blandt andet overblik, beslutningstagen og koordination.

Enkelte skoler tilbyder også e-sport som linjefag, hvor man som elev for alvor kan få lov at gå i dybden med strategiske snakke, taktik, finmotorik og mange andre facetter, der er med til at skabe en fuldendt e-sportsudøvere.